باطری ماشین

باطری ماشین

۳ مطلب در بهمن ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

عواملی که عمر باتری خودرویتان را کاهش می‌دهند عبارتند از:

 ۱ کار در شرایط گرما و سرمای زیاد

 ۲ استفاده از مصرف کننده‌های پر مصرف و خارج از حدود تعریف شده در خودرو

 ۳ استفاده نکردن از باتری برای مدت طولانی

 ۴ مراقبت و نگهداری غیر صحیح

 ۵ استفاده طولانی از وسایل برقی خودرو حین خاموش بودن موتور خودرو

 ۶ تحت شارژ بودن دائم (اور شارژ)

 ۷ عملکرد نادرست سیستم برق خودرو

چگونه عمر باطری ماشین را افزایش دهیم؟

کار در شرایط گرما:

با افزایش درجه حرارت محیط کارکرد باتری، عمر باتری کاهش می‌یابد.

کار در شرایط سرما:

هوای سرد تاثیر کند کننده‌ای بر عملکرد الکتروشیمیایی باتری داشته و توان عملیاتی آن را به شدت کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر هوای سرد موجب سفت شدن روغن موتور شده، لذا به حرکت درآمدن اولیه موتور توسط استارت، به شدت جریان بیشتری نیازمند خواهد بود.

تاثیر دما بر ظرفیت الکتریکی باتری و همچنین میزان نیاز انرژی الکتریکی برای استارت اولیه خودرو در شرایط دمایی مختلف:

استفاده از مصرف کننده‌های بزرگ:

 

کشیدن جریان‌های الکتریکی خارج از حدود تعریف شده از باتری موجب تخلیه بیش از حد باتری و در نهایت کاهش طول عمر باتری می‌شود.

استفاده نکردن از باتری برای مدت طولانی:

استفاده نکردن از باتری برای مدت طولانی باعث بروز پدیده تخلیه خود به خود ناشی از عوامل داخلی و همچنین در برخی موارد عوامل خارجی (برق دزدی) موجب تخلیه الکتریکی در باتری می‌شود.

همچنین به دلیل چند سطحی شدن غلظت الکترولیت (ته نشین شدن اسید) برخی اختلالات در باتری به شرح زیر به وقوع می‌پیوندد:

الف. خوردگی شبکه

ب. ریزش خمیر

 ج. ته نشین اسید

 د. خوردگی عایق

ه. لجن شدن صفحات در پایین دسته صفحه

و سولفاته شدن صفحات در بالای دسته صفحه

مراقبت و نگهداری غیر صحیح:

 ۱ - پایین امدن سطح الکترولیت در خانه‌های باتری موجب:

افزایش غلظت مابقی الکترولیت و تسریع در سولفاته شدن صفحات اکسیده شدن بخشی از صفحات منفی (که خارج الکترولیت قرار گرفته اند) به دلیل تماس با هوا، بالا رفتن احتمال انفجار باتری (به دلیل تغییر مقاومت برخی از سله‌ها در باتری و اجبار عبور جریان مساوی از تمامی سله‌ها به ناچار ولتاژ بالاتری بر روی این سله‌ها قرار گرفته و این اور ولتاژ موجب افزایش تولید گازهای اکسیژن و هیدروژن از صفحات مثبت ومنفی ودر نتیجه افزایش احتمال انفجار باطری ماشین می‌شود.

 ۲ - بالا بودن سطح الکترولیت در خانه‌های باتری موجب:

نشت اسید به بیرون سله‌های باتری

ممانعت از خروج گاز از سله‌های باتری

کاهش فضای بالای الکترولیت و بالا رفتن درصد هیدروژن در این محیط و در نتیجه افزایش احتمال انفجار باتری

گرفتگی مسیر خروج گاز از سله‌های باتری به دلیل رسوب ذرات معلق در الکترولیت.

 ۳ - استفاده از اب اسید به جای آب مقطرموجب:

افزایش سرعت خوردگی در صفحه مثبت.

افزایش سرعت سولفاته شدن صفحات منفی ولجنی شدن سطح انان.

کاهش عمر عایق بین صفحات در باتری.

افزایش حجم صفحات مثبت ودر نهایت متورم شدن دسته صفحات.

 ۴ -استفاده از اب مقطر غیر استاندارد:

 ورود انواع ناخالصی‌ها به سله‌های باتری

توضیح: ورود ناخالصی‌ها به خصوص عنصر آهن، موجب تسریع در تخلیه خود به خود باتری‌ها، همچنین کاهش راندمان باتری‌ها می‌شود.

 ۵ -عدم نظافت قطبهای باتری:

موجب تسریع در خوردگی سر قطبهای باتری می‌شود.

 ۶ -تحت شارژ بودن دائم (اور شارژ)

 افزایش دمای باطری ماشین

کاهش حجم الکترولیت

خوردگی سریعتر صفحات

 ۷ - استفاده از وسایل پر مصرف در هنگام خاموش بودن خودرو

عملکرد نادرست سیستم برق خودرو

 ۱ - خرابی دینام:

موجب کمبود شارژ

 ۲ خرابی افتامات:

موجب تخریب صفحات باتری و ریزش خمیر و تغییر رنگ الکترولیت میگردد.

 ۳ خرابی استارت:

این امر موجب افزایش تعداد دفعات استارت شده خودرو شده و به دلیل آنکه در هنگام جریان کشیدن با شدت زیاد سولفات‌های تشکیل شده روی سطح تشکیل می‌شوند در هنگام شارژ مجدد این سولفات‌ها به راحتی برگشت پذیر نبوده بنابراین عمر باتری کاهش پیدا می‌کند.

باطری پراید

باطری تیبا

باطری پژو 206

باطری پژو 405

باطری سمند

باطری رانا

باطری ال9

  • shabnam zahraee
  • ۰
  • ۰

دستور العمل کلی تعویض باطری ماشین در منزل :

مرحله 1 :

برای تعویض باطری ماشین کابل منفی ( اتصال بدنه ) باتری به وسیله پیچ ولت فلزی به ترمینال منفی آن متصل شده است.

با استفاده از آچار بکس پیچ اتصال بست کابل به ترمینال باتری را باز کنید.

سپس کابل منفی را از باتری جدا کنید.

مرحله 2 :

کابل مثبت باتری نیز به وسیله پیچ و بست فلزی به ترمینال مثبت باتری متصل شده است.

پیچ نگهدارنده بست باتری را با استفاده از آچار بکس باز کنید.

کابل مثبت را از باتری خودرو جدا سازید.

مرحله 3 :

جعبه باتری توسط بست های مخصوص در روی بدنه خودرو ثابت نگهداشته می شود.

تعویض باتری خودرو در منزلمعمولا از اتصال پیچ و مهره متصل نمودن آن ها به یکدیگر استفاده می شود.

به وسیله آچار بکس و یا آچار رینگی مهره های ثابت کننده اجزای بست نگهدارنده باتری را باز کنید.

مرحله 4 :

پس از باز کردن دو عدد مهره اتصال اجزای بست فلزی آن ها را از یکدیگر جدا کنید و در محل مناسبی قرار دهید.

مرحله 5 :

پس از آزاد کردن اتصالات، نگهدارنده باتری آن را از محل خودرو در روی بدنه خودرو خارج کنید.

 

در طراحی قاب ( جعبه باتری ) بسیاری از باتری های مورد استفاده در خودرو، دستگیره حمل و نقل، که امکان جابه جایی آسان باتری را فراهم می سازد، پیش بینی و نصب شده است.

مرحله 6 :

باتری را در محل مناسبی قرار دهید و از آن مراقبت کنید.

باطری پراید

باطری تیبا

باطری پژو 206

باطری پژو 405

باطری سمند

باطری رانا

باطری ال90

  • shabnam zahraee
  • ۰
  • ۰

وزن یک باتری خودرو بین 10 تا 20 کیلو گرم است و اولین سؤالی که پیش می آید چگونگی نصب آن است. دومین سؤال این است که با باتریهای فرسوده اگر قابلیت معاوضه نداشته باشند چه کنیم؟

به منظور کم کردن مشکلات ناشی از نشت اسید و یا خوردگی ، ترمینال های باتری و جعبه و سینی باتریهای کهنه و قدیمی را با آب شست و شو داده و تمیز کنید. خوردگی زیاد را با مخلوط کردن جوش شیرین و آب می توان خنثی کرد . همچنین کابل ها را به منظور جلوگیری از اشتباه در هنگام متصل کردن دوباره آنها به جای اولیه شان علامتگذاری کنید.

ابتدا کابل منفی را جدا کنید. زیرا باعث می شود که امکان اتصال کوتاه باتری را در هنگام جابجائی کابل کاهش دهد. سپس کابل مثبت را جدا کنید و سپس اتصالات پایانه، نگهدارنده را جدا کنید. اگر اتصالات نگه دارنده یا پایه نگه دارنده خراب و خورده شده است آن را عوض کنید. باتری های کهنه و خراب را از طریق معاوضه کردن آن با یک باتری جدید و یا با تحویل دادن آن به یک مرکز بازیافت از خود دور کنید و همیشه به خاطر داشته باشید که یک باتری شامل مقدار زیادی سرب زیان آور و اسید می باشد.

بعد از جابجایی باتری قدیمی مطمئن شوید که سینی باتری و کابل های ترمینال یا اتصال دهنده ها تمیز هستند. با یک برس سیمی سطح داخل سر باتریها و قطب های باتری را تمیز کنید . اگر قطب ها، کابل ها یا پایه های نگهدارنده شدیداً خورده شده اند ، آنها را عوض کنید. ترمینال ها یا کابل های خراب توانایی استارت زدن را کاهش می دهند.

ترمینال و گیره های ترمینال را با لایه ای از گریس ( با دمای بالا) یا وازلین جهت جلوگیری از خوردگی بپوشانید.

باتری جدید را به نحوی جایگزین کنید که کابل منفی به قطب منفی براحتی بتواند متصل شود. اتصال برعکس قطب های باتری سبب خسارت و صدمه زدن به سیستم برق اتومبیل می شود و نیز ممکن است سبب منفجر شدن باتری بشود.

بعد از محکم کردن بست باتری ، ابتدا کابل مثبت و سپس کابل منفی را وصل کنید.

قبل از روشن کردن موتور سطح الکترولیت و سطح شارژ را بررسی کنید و در صورت نیاز به مقدار لازم آن را از آب مقطر پر کرده و به مقدار لازم نیز آن را شارژ کنید . جهت جلوگیری از بهم خوردن حافظه کامپیوتر، کدها ، تنظیمات رادیو باید باتری دومی رابه صورت موازی پیش از جدا کردن باتری کهنه به آن متصل کنید . فندک اتومبیل ساده ترین راه برای موازی کردن یک باتری کمکی با مدار برق اتومبیل می باشد.

روش صحیح نگهداری باتری :

بهترین راه جهت افزایش طول عمر و نگهداری باتری مراقبت مستمر از باطری ماشین و موتور می باشد. در آب و هوای سرد برای افزایش عمر باتری، باتری را کاملاً شارژ و موتور را گرم نگاه دارید. در آب و هوای گرم و در طول تابستان، باید سطح الکترولیت را مرتباً بررسی کرد و آب باتری را به سطح لازم برساند. این مطلب ناشی از دمای زیاد زیر کاپوت است. استفاده از محافظ گرما در باتری ها رایج تر شده و تولید کنندگان خودرو توسط آن، باتری را از دمای بالای زیر کاپوت محافظت می کنند. برخی تولید کنندگان باتری نوعی باتری مخصوص مناطق گرمسیر تولید کرده اند که مقدار الکترولیت در باتری را افزایش داده اند تا خنک سازی بهتر انجام شود و یا از فرمولاسیون خاصی برای صفحه استفاده کرده اند.

آب کاهش یافته را اضافه کنید. هرگز اسید یا آب آلوده اضافه نکنید و بیش از اندازه آن را از آب پر نکنید.

قبل از روشن کردن اتومبیل کلیه تجهیزات جانبی برقی و چراغ های خودرو را خاموش کنید به دلیل این که باعث کاهش بار باتری در هنگام استارت و خصوصاً در هوای سرد می شود.

روشن گذاشتن کلیه چراغ ها یا تجهیزات جانبی برقی دیگر خودرو و دشارژ کامل باطری ماشین خصوصاً در باتری بدون مراقبت و نگهداری، سبب خراب شدن باتری اتومبیل می شود. بعد از شارژ کامل باتری برای تعیین خسارات وارده احتمالی باتری را تست کنید.

بار پارزیتیک را به کمتر از 120 میلی آمپر کاهش دهید.

باتری های با شارژ کامل را در مکان های سرد قرار دهید و مرتباً هنگامی که مقدار شارژ آنها به کمتر از 80 درصد شارژ کامل می رسد یا بعد از 6 ماه (هر کدام زودتر اتفاق بیافتد) آن ها را شارژ کنید.

در آب و هوای سرد، افزایش قطر کابل باتری (نمره سیم کوچکتر) به افزایش توان در دسترس باطری برای موتورهای استارتر کمک می کند.

مهمترین علل خرابی ناگهانی باتری :

کاهش الکترولیت (که عامل 50 درصد از کارافتادگی باتری هاست) به دلیل گرمای بیش از اندازه در زیر کاپوت یا شارژ بیش از حد.

دشارژ زیاد( روشن گذاشتن چراغ های اتومبیل)

استعمال بیجا یا کاربرد باتریهای با سایز نامناسب.

شل شدن تسمه دینام یا بدون شارژ ماندن.

لرزش بیش از اندازه (به دلیل لق شدن بست های نگهدارنده)

استفاده از آب آلوده. خوردگی.

یخ زدگی.

نکات ایمنی مهم :

باتری های سرب اسیدی شامل الکترولیتی از جنس سولفوریک اسید هستند که ماده ای خورنده و سمی است . در هنگام شارژ از خود گازی متصاعد میکند که در صورت وجود جرقه ای در کنار آن منفجر خواهد شد که سبب آسیب رساندن به انسان می شود. هنگام کار با باتری نیاز به رعایت مواردی است از جمله : تهویه مطبوع، دور کردن جواهرات از بدن، پوشیدن لباس محافظت کننده بدن و استفاده از عینک ایمنی مخصوص و احتیاط کردن و همچنین رعایت کلیه دستورات تولید کننده باتری در مورد تست باتری، استارت باتری به باتری، نصب و شارژ باتری خودرو است. حتما در هنگام خرید باتری به دفترچه راهنما خودرو مراجعه شود و از خرید باتری با آپر بالاتر جلوگیری شود زیرا باعث آسیب به قطعات برقی خودرو مخصوصا ECU می گردد.

باطری پراید

باطری تیبا

باطری پژو 206

باطری پژو 405

باطری سمند

باطری رانا

باطری ال90

  • shabnam zahraee